Kuranda railway en sky rail

19 augustus 2017 - Kuranda, Australië

Vandaag stonden we op een heel ouderwets perronetje, midden in Kuranda te wachten op een ouderwetse trein uit 1918....wel op diesel, maar verder zag ie er echt zo uit (zie hieronder).

12_Op het perron

12_Locomotief

We hebben zo'n 37 kilometer afgelegd met elke 15 meter een meter verval. Deze lijn is tussen 1918 en 1930 in etappes aangelegd, in eerste instantie om de mensen van de gold rush naar Crains te kunnen brengen. Later heeft het nog dienst gedaan al kuuroord voor soldaten uit de tweede wereld oorlog. Tevens waren hier vruchtbare gronden en vers water. In de jaren 60 is het DE touristische attractie van Kuranda geworden. Het was een hele beleving met zo'n piepende trein langs enorme afgronden rijden met hele mooie doorkijkjes op het landschap.

12_Barron falls vanuit trein

12_Stony creek falls

12_Stony creek falls van dichtbij

12_Uitzicht op Cairns

Het is moeilijk voor te stellen dat mannen met pikhouwelen en dynamiet dit begin vorige eeuw zo voor elkaar hebben gekregen inclusief de 15 tunnels waar we doorheen gekomen zijn. Na zo'n twee uur in de boemel gezeten te hebben kwamen we bij fresh water station aan om naar de sky rail gebracht te worden met een busje.

Tien minuten later konden we aan boord van de sky rail. Je zweeft boven de jungle, hoort niets behalve exotische volgens fluiten en zo vervolg je je weg terug naar Kuranda....... zoiets moet je meegemaakt hebben om het te 'voelen'. Onderweg waren er nog twee stops waar je door de jungle kon lopen. We weten gewoon niet wat we erover moeten schijven................Je moet het beleefd hebben......

12_Uitzicht canuit kabelbaan

12_Barron falls vanuit uitkijkpost