Naar Karlskrona

27 juli 2019 - Karlskrona, Zweden

Vanochtend zijn we vertrokken uit Tyringe. Het begint al een beetje te waaien. De verwachting is dat het weer de komende dagen gaat omslaan en daarna moet het weer beter worden. Wij tikken net de 20 graden aan de komende twee weken. Het is ook belangrijk te weten dat we nog nooit zo diep in Zweden geweest zijn!

We zijn aangekomen in Karlkrona. We hebben weer gave overnachtingsplaats gevonden aan de haven. We staan op de pier.

Na aankomst zijn we het stadje ingelopen. In Karlskrona ligt de marine van Zweden omdat deze haven in de winter nooit dicht vriest. Gijs moet hier uiteraard uitgebreid kijken en foto’s nemen, strikt beroepsmatig natuurijk, foto’s van twee onderzeeërs, luisterboot (A201 Orion) en een Visby klasse corvet.

DSC01223DSC01225

Daarna gingen we verder naar de grootste houten kerk van Europa , de rode Admiraalskerk. Voor de kerk staat een houten beeld van een mannetje dat zijn hand ophoudt. Dit symboliseert een soldaat die op wacht stond en ooit heel lang geleden is dood gevroren voor de ingang van de kerk. Als je zijn hoed omhoog doet kun je een donatie doen in de hoed, deze komt ten goede aan de arme zeelui die het door omstandigheden niet meer zo breed hebben.

DSC012304207063-s.jpg?1564349129DSC01231

In het centrum is een prachtig marktplein met mooie gebouwen,  daar was ineens een ijskraam waar het heeeeel druk was, dikke rij, en dan weet je het wel, daar hebben ze lekker ijs. Na het ijsje zijn we nog een stukje doorgelopen na de kade om te kijke naar een uitzicht met typische Zweedse huisjes op een eiland. We hebben ons dagje afgesloten in een bistro met lekkere steaks en een zalm.

DSC01242

DSC01243

Verderop op onze wandeling kwamen we bij het "Marken" van Zweden. En daar hebben we de plaat die in iedere reisgids staat ook maar even gemaakt.

DSC01246

Deze blokhut is onderdeel van de verdedigingswerken rond Karlskrona.

DSC01247

Morgen op naar het Marinemuseum dat naast onze camperplek ligt.

De avond op de pier ziet er zo uit:

20190727_22363020190727_223558