Ystad, Aler Stenar en Langasjonas

11 augustus 2018 - Hengelo, Nederland

Vanochtend hebben we de camping vaarwel gezegd en zijn naar het centrum van Ystad gereden. Ystad is een fantastisch dorpje. Prachtige gevels, gezellig van opzet, zeer historisch.

06_Steegje06_Vakwerk

06_Marktplein06_Klooster06_Klokgevel

Op het marktplein hebben we ijs gegeten en groente gekocht op de markt. Slenterend kwamen langs een brandweermuseum, dat gehuisvest was in een oud vakwerkhuis waar heel vroeger ook de brandweer zat. We werden naar binnen geloosd door een vrijwilliger. Deze meneer heeft ons alles uitgelegd van de brandweer in Ystad van 1850 tot 1941. Na een vrijwillige bijdrage achtergelaten te hebben in de pot zijn we verder gelopen naar het klooster in het dorp. Mooi klooster met een mooie klooster tuin en een watertje met eenden.

Op een uurtje afstand kwamen we aan bij Aler Stenar oftewel het Stone Henge van Zweden. Het blijkt dat in het verleden op meerdere plekken op de wereld stenen in een ' schipvorm'  zijn neergezet. Vaak geven ze de langste en kortste dag aan. Waarom ze gemaakt zijn, niemand kan dit met zekerheid zeggen. In elk geval niet om koningen te begraven, of ander soortige mensen, misschien om te navigeren op zee.

07_Le penseur07_Ales stenar zonnewijzer07_Ik zie je zitten

Het was mooi om te zien in een prachtige omgeving. David en Gijs liepen nog naar het puntje van de kust waar het ontzettend hard waaide, getuige de foto.

07_Tegen de wind

We staan nu op camping Langasjonas. Een heel idyllische camping, bij een heel mooi meer. Het is hier nu zo'n 20 graden. Voor ons voelt het koud aan omdat we natuurlijk de afgelopen weken in 30 graden plus hebben geleefd, maar het lucht wel op, lekker slapen, makkelijk plekken bezoeken zonder uitgeput te raken.

08_Akka slaapt08_Zeemeermin Kopenhagen

1. Erik Velthuis:
    12 augustus 2018
    Ah, dank voor een teken van leven. En erg mooi daar, inderdaad. Jullie hebben het mysterie van de Solskeppetsk wel ontrafeld, toch?