Terug naar Cairns en de Aboriginals

23 augustus 2017 - Cairns, Australië

Omdat we over twee dagen weer naar Nederland terug gaan vonden we het tijd om terug te gaan naar Cairns, we vertrekken vanaf Cairns Airport. We hebben onze spullen opgepakt en zijn de reis van 1.5 uur begonnen, we hadden gehoopt op de terug weg de dingo nog tegen te komen voor David maar die liet zich niet meer zien. Aangekomen op, wederom een mooie camping, hebben we geluncht en zijn naar het Aboriginal Cultural Centre geweest. Daar binnen werden we eerst naar een 3D theater gebracht. Tussen ongeveer zo'n 100 militairen (leuk gezicht joh :-) ) uit zowel Australië, USA en China hebben we in 3D naar het scheppingsverhaal van de Aboriginals in deze regio gekeken. Er zijn zo'n 500 Aboriginal stammen in Australië die allemaal 300 verschillende dialecten spreken en ook allemaal verschillende verhalen hebben over natuurverschijnselen zoals het ontstaan van de aarde. Synchroon met de film deden ook twee Aboriginals mee, zodat film en theater werd afgewisseld.

Volgens deze vertelling is de scheiding tussen nat (kust gebied met jungle) en droog (centrum met woestijn) Australië gekomen door de ruzie tussen twee broers om, jawel een vrouw. De ene broer versloeg de andere waarna hij zelf door een krokodil werd aangevallen. De lichamen van de twee broers vormen het gebergte dat nat en droog nu scheidt.

Daarna werden we opgehaald uit de zaal en in kleine groepje verdeeld, samen met 3 Australiërs hebben we eerst uitleg gehad over de lokale bomen en struiken met de vruchten die je kunt eten. Vervolgens heeft de gids op de didgirido (Jeye in het Aboriginals)  gespeeld en uitleg gegeven over de wapens die ze gebruiken.

16_Aboriginal uitleg

We hadden een ontzettend grappige gids, hij vertelde heel serieus over zaken en dan zei hij aan het eind:" en dat, dat is een steen". Elke keer als we verder liepen liep David vlak achter hem, ze vonden elkaar leuk. Na alle uitlegwas het tijd om zelf te gaan speerwerpen (met een woomerang) en boemerang gooien.

16_Gooien met Woomerang

16_Gooien met Boomerang

Dit was lachen, gieren brullen, heel gezellig. Als laatste was er nog een optreden met Aboriginals dansen, zingen en muziek maken.

16_Kangaroo volgens Aboriginals

David heeft van de gids nog een 'echte'  boemerang gekregen waar je mee kunt werpen, David kon namelijk de boemerang zo werpen dat deze terug kwam.

16_Dikke maatjes

Op de camping hebben we pannenkoeken gemaakt in de buitenkeuken van de camping. En zo kwam er een eind aan een innoverende, gezellig en leuke dag vol mooie indrukken.

1. Danielle:
    23 augustus 2017
    ❤️
  2. Roy Krabbe:
    27 augustus 2017
    Pas maar op met die boomerang. Het zijn net wapens.