Van Mackay naar Airlie beach

9 augustus 2017 - Mackay, Australië

Vanochtend opgestaan in Mackay, een plaats met 90.000 inwoners. Volgens de Lonely Planet is er niets te beleven en dient het voornamelijk als uitvalsbasis voor externe activiteiten. Toch hadden we alweer een nieuwe ontdekking:

05_Mackay eend

Deze "Mackay" eend was duidelijk op zoek naar brood.

Na het ontbijt op weg naar Airlie beach. We hebben een korte reis van zo'n 166 km gereden. Hieronder twee foto's maar we hadden na elke bocht wel kunnen stoppen voor een vergezicht en bij elk bruggetje voor een "feeëriek" beekje.

05_On the road

Zomaar ergens onderweg

05_sugar cane factory

Suikerriet fabriek. Suiker is een belangrijke bron van inkomsten in dit deel van Australië.

05_On the road 2

Met de vlam in de pijp....

05_Airlie beach aankomst

Aankomst in Airlie Beach

We zijn aangekomen op camping Flame Tree. Het een heel exotisch oord met vele palmbomen, mooie kleine weggetjes door de camping heen. Kortom een prima plek om de komende dagen te blijven. We zijn 's middag het dorp in gegaan om te kijken of we een duik excursie kondenboeken. Er bleek nog maar 1 bedrijf te zijn dat op dit moment nog duik excursies vanuit Airlie beach doet.............

Op 27 maart jl. heeft hier een enorme cycloon huisgehouden, hij is recht tegenover onze camping aan land gekomen. Dit blijkt heel veel kapot gemaakt te hebben, zo ook de boten van de duikscholen waardoor er nu nog maar 1 actief is. Het leger heeft er een maand over gedaan hier alles weer op orde en werkende te krijgen. Als je hier aankomt is er, zo'n vier maanden later, niets meer van te zien. Als je dit weet zie je alleen dat de bomen allemaal kapot zijn, ze missen veel takken, er zijn kale palmbomen bij. Maar ondanks dit is het gelukt om vrijdag aan boord te gaan om naar de Great Barrier reef te gaan duiken en snorkelen.

De dag hebben we verder rustig doorgebracht, wasje draaien, koken, lezen. Tot David genot hebben we hier 12 uur gratis wifi, kan ie al zijn Dylan Hagen blogs weer even doornemen van de afgelopen 2 weken. We proberen wat video's online te zetten.

05_Airlie beach camping

Camping in Airlie beach, ter vergelijking hieronder de camping van Mackay. Net even anders.

05_Mackay camping

Gijs heeft vriendjes gemaakt met een grote witte kaketoe. Hij was de eenden voor de camper aan het voeren toen de kaketoe ook kwam eten. Hij neemt een stukje brood in zijn poot en eet het heel netjes op. Helaas is een goede foto hiervan niet gelukt, foute lens op het toestel. David is begonnen met het lezen van Harry Potter, zo is er een eind gekomen aan een rustige dag.

----

Dus op de tomtom zien we dat er een airstrip achter de camping is. Nou, na het uitpakken was Gijs direct weg. Het blijkt te gaan om een klein vliegveld waarvan je de Whitsunday islands kunt bezoeken, rondvluchten kunt boeken en parachute kunt springen. Gijs verwacht dat er zometeen ook een 'Nomad' (als ik mij goed herinner)land met daarin de dokter maar vooral de zuster uit de Royal Flying Docters Series van welleer.

05_Airlie beach airstrip

1. Eem:
    9 augustus 2017
    Leuk dat jullie zo trouw schrijven! Maar "feeëriek" .... dat is toch geen woord? :'D
    Nog veel plezier & geniet ervan!
  2. Danielle:
    9 augustus 2017
    Cool hoor stoer jij achter het stoer ;()
    Fijn om alle verhalen mee te lezen en wat mij betreft is feeëriek een woord hoor ;()
  3. Chantal:
    9 augustus 2017
    Flying doctors, leuk leuk leuk! Jeugdsentiment ;-)
  4. Familie den Hartog:
    10 augustus 2017
    Sorry Eem maar Feeëriek moest gewoon even. Het volgende woord wordt pittoreske.